Aktuality

27. dubna 2010

Co bude stát na místě žižkovského nákladového nádraží?

Co bude stát na místě žižkovského nákladového nádraží? Jak bude vypadat území dnešního nákladového nádraží Žižkov za pár let? Opravdu je nutné zbořit významnou funkcionalistickou stavbu překladišť? Zasvěcená zpráva od člena zastupitelstva Prahy 3.
 

Během posledních několika let k občanům Prahy tu a tam prosákne zpráva o tom, jak bude vypadat Nákladové nádraží Žižkov po jeho chystané přestavbě. Zprávy jsou často protichůdné, postoje developerů, žižkovské radnice i hlavního města se proměňují. Rozvoj tohoto území je přitom velkou příležitostí, ale i hrozbou pro budoucnost třetí městské části.

Současné vedení žižkovské radnice má s územím velkolepé úmysly. Radní zde chtějí postavit megalomanskou čtvrť s výškovými budovami, která promění tvář Žižkova. Mluví o obdobě pařížské čtvrti La Défense. Za oběť nové výstavbě by měly padnout i tři funkcionalistické budovy starého nádraží, které jsou podle významných architektů konstrukčně velmi kvalitní a zachovalé. Stojí však v cestě plánu žižkovské radnice prodloužit Olšanskou třídu a skrz území bývalého nádraží vést širokou komunikaci směrem k budoucímu městskému okruhu. Kromě nutnosti zbourat architektonicky cenné budovy to s sebou nese další rizika. Nová tepna totiž může nasát automobilovou dopravu z městského okruhu a stát se další rychlostní komunikací směrem do centra města.

Pozemky nákladového nádraží vlastní České dráhy spolu se společností Sekyra Group (menší severní část je ve vlastnictví britských developerů ze skupiny Discovery Group). Pokud by vyšly plány těchto společností, na území Nákladového nádraží by mohlo bydlet kolem 20 tisíc nových obyvatel, což představuje více než čtvrtinu současné Prahy 3.

I když jsou pozemky ve vlastnictví developerských společností, má Praha a místní samospráva v rukou významný nástroj, jak předurčit podobu území. Je jím územní plán, jehož nová verze se právě připravuje. Praha 3 však prozatím požadavkům developerů spíše ustupovala. Po měsících váhání se v minulém roce alespoň vymezila vůči návrhu společnosti Sekyra Group vystavět zde mrakodrapy nad 100 metrů výšky. Celé území se však dál rozvíjí nekoordinovaně - nedávno schválená výjimka ze stavební uzávěry dovolí britským developerům v severní části území stavět, zatímco podoba zbytku území se teprve ladí. Jsme tak smutným svědkem slabosti samosprávy, která ustupuje tlaku investorů a svých občanů se na budoucí podobu velké části svého území neptá.

Praha i třetí městská část má stále možnost nekoordinované a megalomanské zástavbě i zničení vzácných funkcionalistických památek zabránit. Ty mohou sloužit pro kulturní, obchodní, administrativní nebo bytové účely. Místo nabubřelých mrakodrapů by zde měla vzniknout skromná zástavba respektující parametry starého Žižkova. Olšanské hřbitovy a Židovské pece by měl propojit nový velký park a staré drážní těleso může sloužit nové tramvajové lince ukončené u stanice metra v Hostivaři. Jaká vize rozvoje tohoto území zvítězí, ukážou následující měsíce a roky.

ONDŘEJ RUT

Autor je zastupitelem Prahy 3 a předsedou Strany zelených v Praze 3

Další články a informace o budoucnosti Nákladového nádraží najdete zde: http://praha3.zeleni.cz/2090/rubrika/kauza-nakladove-nadrazi/